List Zarządu

Szanowni Akcjonariusze i Partnerzy Biznesowi,

Z przyjemnością przedstawiamy Państwu Raport Roczny Spółki Grupa PSB Handel S.A. za rok 2023, który był okresem dynamicznych wyzwań, jak i pozytywnych zmian w naszej organizacji.

W niniejszym raporcie omawiamy kluczowe wyniki finansowe, osiągnięcia operacyjne wynikające z przyjętej strategii, aby sprostać zmieniającym się warunkom rynkowym oraz osiągnąć nasze cele biznesowe. Chcielibyśmy zwrócić Państwa uwagę na klika kluczowych elementów podsumowujących rok 2023 w naszej Spółce.

Koncentrowaliśmy się na realizacji założonej strategii na lata 2023-2025, opierającej się na 5 filarach: cyfryzacji, warunkach handlowych, marketingu i komunikacji, zasobach ludzkich oraz kapitale i finansach. Powołaliśmy i zrealizowaliśmy 76 projektów strategicznych, które przyczyniły się do naszego rozwoju i umocnienia pozycji na rynku.

W 2023 r. największy wpływ na sytuację na rynku, na którym działa Grupa PSB, miało wyhamowanie sektora kredytów, prowadząc do zmniejszenia liczby wydanych pozwoleń na budowę oraz rozpoczętych obiektów. Wpływ na to miały wysokie stopy procentowe kredytów hipotecznych – udzielono ich o 31% mniej niż rok wcześniej. Ponadto wysoka inflacja śródroczna dodatkowo powstrzymywała wiele gospodarstw domowych przed możliwością inwestycji w budowę i remont własnego domu czy mieszkania. Efektem tych procesów był spadek w liczbie wydanych pozwoleń na budowę (-19%) oraz rozpoczętych (-6%). Nie mniej jednak sektor budowlany w Polsce nadal pozostaje atrakcyjnym obszarem dla inwestorów i przedsiębiorców ze względu na stałe zapotrzebowanie na budowę mieszkań.

W omawianym okresie Spółka współpracowała z 403 firmami handlowymi, których łączne przychody wyniosły prawie 9 mld zł – co jest wynikiem mniejszym o 11% (2023/2022). Przychody w kanale tradycyjnym spadły o -13%, a w kanale detalicznym -2,6%.

Centrala PSB od lat posiada największą w skali kraju ofertę asortymentową, obejmującą około 440 tys. pozycji towarowych, które pochodzą od ponad 550 Dostawców będących liderami w swoich branżach. Ta szeroka oferta zapewnia pełne spektrum produktów do zaopatrzenia w materiały budowlane oraz wszystko, co niezbędne do utrzymania domów i ogrodów. Wsparciem sprzedaży stacjonarnej jest Marketplace Mrówka w ramach witryny www.mrowka.com.pl. Za pośrednictwem platformy e-commerce Partnerzy PSB mogą sprzedawać produkty ze swojej oferty klientowi internetowemu. Ponadto, w celu standaryzacji oferty handlowej w sieci PSB został stworzony projekt 3000 SKU, który zawiera listę najlepiej dobranych produktów dla poszczególnych typów placówek naszej sieci.

„W 2023 r. Grupa PSB obchodziła jubileusz 25-lecia istnienia firmy na polskim rynku”

W minionym roku odbyły się trzy edycje Targów PSB, w których łącznie uczestniczyło 8 tys. osób. Partnerzy zakontraktowali 26 tys. zamówień o łącznej wartości prawie 700 mln zł, tj. o 28% więcej niż w 2022 r.

W 2023 r. wdrożyliśmy spójną kampanię reklamową pod hasłem WSZYSTKO dla obu kanałów sprzedaży, zgodnie z przyjętą strategią. We wszystkich komunikatach do klientów docierał ten sam przekaz reklamowy. Realizowaliśmy podejście omnichanel, które zapewniło klientom spójne doświadczenie zakupowe, niezależnie od wybranego kanału sprzedaży. Dzięki działaniom promocyjnym marka PSB osiągnęła poziom rozpoznawalności wynoszący 81%, odnotowując wzrost w stosunku do ubiegłego roku, gdzie wynik ten wynosił 79%.

W 2023 r. Grupa PSB obchodziła jubileusz 25-lecia istnienia firmy na polskim rynku. Z tej okazji podczas corocznego targowego bankietu, wręczyliśmy okolicznościowe statuetki dla największych Partnerów sieci i Dostawców w uznaniu za ich wkład w rozwój Grupy PSB. A w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu Centrala PSB podjęła się organizacji trzech akcji CSR – społecznych, angażujących Partnerów PSB do wspólnych działań: sadzenia drzew, wspólnego biegania i oddawania krwi.

W omawianym okresie do grupy zakupowo-sprzedażowej przystąpiło 11 nowych Partnerów, a sieć powiększyła się o 22 placówki, w tym o 15 sklepów PSB Mrówka, 2 placówki PSB Profi i o 5 składów.

Zgodnie z założoną strategią rozwoju, w 2023 roku położyliśmy duży nacisk na rozwój kompetencji poprzez szkolenia dla Partnerów i Centrali Spółki. Z zakresu 21 tematów przeszkoliło się 1880 osób. W minionym roku zrealizowano również ponad 130 audytów w placówkach PSB. Odbyły się konferencje biznesowe w 7 regionach Polski, podczas których uczestnicy zdobywali umiejętności niezbędne do skutecznego zarządzania swoimi organizacjami.

Łączne nakłady inwestycyjne Grupy PSB Handel S.A., w minionym roku, wyniosły 1,9 mln zł. W 2024 roku Spółka planuje kontynuowanie rozpoczętych zadań inwestycyjnych i poniesienie nakładów w kwocie ok. 8,3 mln zł.

Przychody ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów w 2023 roku wyniosły 3,9 mld zł (spadek o 6% w stosunku do roku 2022), a zysk z działalności wyniósł 33,7 mln zł. Łącznie w 2023 roku Spółka wypłaciła swoim Partnerom z tytułu bonusów kwotę ponad 140 mln zł.

Dziękujemy wszystkim Akcjonariuszom, Partnerom biznesowym i naszym pracownikom za ich ciężką pracę, oddanie oraz zaufanie, które pokładają w naszej Spółce. W minionym roku odnieśliśmy wiele sukcesów, które były możliwe dzięki wspólnej determinacji i zaangażowaniu. Patrząc w przyszłość, jesteśmy pełni optymizmu i zapału, aby kontynuować naszą misję i realizować cele strategiczne. Dążymy do dalszego wzrostu i rozwoju, dbając jednocześnie o dobro naszych interesariuszy oraz społeczności, w której działamy. Razem tworzymy przyszłość naszej Spółki, opartą na zaufaniu, uczciwości i innowacyjności. Wierzymy, że kolejne lata przyniosą nam jeszcze większe osiągnięcia i sukcesy. Razem osiągniemy więcej.

Z wyrazami szacunku

Piotr Kozina
DYREKTOR ZARZĄDU

Anna Kaminska
CZŁONEK ZARZĄDU

Jacek Kowal
CZŁONEK ZARZĄDU

Scroll to Top