Sytuacja na rynku i wyniki sieci PSB
w 2023 roku
W 2023 r. wartość całego rynku produkcji budowlano-montażowej w Polsce osiągnęła wartość 304 mld zł vs 309 mld zł w roku poprzedzającym. Cały sektor rynku dystrybucji materiałów budowlanych, na którym działa Grupa PSB osiągnął wartość ok. 70 mld zł, odnotowując ok. 1 mld spadek wartościowy względem roku poprzedniego.
W analizowanym okresie inflacja śródroczna opiewała na 11,4%, a w obszarze produkcji budowalno-montażowej na poziomie 10,4%. W obszarze materiałów budowlanych oferowanych przez Centralę PSB wzrost cen materiałów budowlanych wyniósł 4%. Na tym tle przychody Centrali PSB na poziomie ok. 3,9 mld zł i całej Grupy prawie 9 mld zł, wpisują się w trend rynkowy.
Największy wpływ na sytuację na rynku, na którym działa Grupa PSB, miało wyhamowanie na rynku kredytów, prowadząc do zmniejszenia liczby wydanych pozwoleń na budowę oraz rozpoczętych obiektów. W 2023 r. udzielono zaledwie ok. 87 tys. kredytów hipotecznych – dla porównania ok. 126 tys. rok wcześniej i 257 tys. w roku 2021. Na powyższe wskaźniki miały również wpływ wysokie stopy procentowe kredytów oraz rosnące ceny nieruchomości oraz utrzymujące się na wysokim poziomie ceny materiałów budowlanych.
„Sektor budowlany w Polsce nadal pozostaje atrakcyjnym obszarem dla inwestorów i przedsiębiorców ze względu na stałe zapotrzebowanie na budowę mieszkań.”
Wysoka inflacja śródroczna dodatkowo powstrzymywała wiele gospodarstw domowych przed możliwością inwestycji w budowę i remont własnego domu czy mieszkania. Efektem tych procesów była liczba wydanych pozwoleń na budowę, która spadła o ok. 19% do poziomu ok. 241 tys., a liczba mieszkań rozpoczętych w budowie o 5,6% do poziomu 190 tys.
Sektor budowlany w Polsce nadal pozostaje atrakcyjnym obszarem dla inwestorów i przedsiębiorców ze względu na stałe zapotrzebowanie na budowę mieszkań. Prognozy na rynku udzielanych kredytów i wydawanych pozwoleń na budowę są pozytywne. Sprzedaż Centrali PSB w 2023 roku była zgodna z wieloletnią sezonowością, z zauważalnymi wzrostami w marcu-kwietniu i we wrześniu, co jest efektem corocznych targów organizowanych przez Grupę PSB.
Wielkość sieci i przychody Grupy PSB
w 2023 roku
Grupa PSB istnieje na rynku od ponad 25 lat i jest wiodącym dystrybutorem materiałów budowlanych i artykułów do domu i ogrodu w Polsce. Zarządza multibrandowymi sieciami placówek dla profesjonalistów – PSB Profi oraz marketami budowlanymi DIY – PSB Mrówka. Działa głównie poza dużymi aglomeracjami. Posiada co najmniej jedną placówkę handlową w 85% powiatów w Polsce. Placówki mają w swojej ofercie od kilku do kilkudziesięciu tys. pozycji asortymentowych, pochodzących od 550 Dostawców, którzy są liderami w swoich branżach.
Na koniec 2023 r. Grupę PSB tworzyły 403 firmy handlowe, które łącznie dysponowały 286 składami i 77 placówkami PSB Profi oraz 359 sklepami PSB Mrówka. W omawianym okresie do grupy zakupowo-sprzedażowej przystąpiło 11 nowych partnerów, a sieć powiększyła się o 22 placówki. Wg badań rynkowych w 2023 roku dowolną markę Grupy PSB rozpoznawało aż 81% respondentów: markę Grupy PSB – 60% Polaków, sieci sklepów PSB Mrówka – 76%, a placówek PSB Profi – 43%.
Przychody łączne firm tworzących sieć za rok 2023 wyniosły prawie 9 mld zł, co jest wynikiem mniejszym o ponad 11% od osiągniętych w analogicznym okresie roku ubiegłego. Grupa PSB ma ok. 13-15% udział w całym rynku dystrybucji materiałów budowlanych. Znaczącą cześć zaopatrzenia placówki Grupy realizują przez Centralę firmy – Grupę PSB Handel S.A., której przychody za 2023 r. osiągnęły pułap 3,9 mld zł. Przychody w Centrali były niższe o 6% (2023/2022 r.) i świadczy to o mniejszym spadku niż rynkowy oraz wskazuje na większy udział zakupów Partnerów PSB przez Centralę.
Analizując kanały dystrybucji poszczególnych placówek Grupy PSB znacząco lepsza była dynamika w kanale nowoczesnym (sklepy PSB Mówka) niż w kanale tradycyjnym (składy i placówki PSB Profi). W ciągu 12 miesięcy 2023 r. vs do analogicznego okresu 2022 r. dynamika wyniosła w kanale nowoczesnym -2,6%, zaś w kanale tradycyjnym -13% – wykres 2 i 3. W obu kanałach największe spadki miały miejsce w marcu oraz w grudniu. Poza tym, przez cały rok w detalu dynamika sprzedaży utrzymywała się na minimalnie mniejszym poziomie niż w 2022 r. Natomiast w hurcie ożywienie na rynku nastąpiło w okresie od czerwca do października.
RYC. 2. PRZYCHODY PARTNERÓW PSB
W PODZIALE NA KANAŁY DYSTRYBUCJI W LATACH 2022-2023
FIG. 2 REVENUES OF PSB PARTNERS DIVIDED INTO
DISTRIBUTION CHANNELS IN THE YEAR 2022-2023
Składy i Profi 2023
Wholesalers and Profi 2023
Mrówka 2023
Składy i Profi 2022
Wholesalers and Profi 2022
Mrówka 2022
RYC. 3. MIESIĘCZNE DYNAMIKI PRZYCHODÓW
W PLACÓWKACH GRUPY PSB 2023/2022
FIG. 3. MONTHLY REVENUE DYNAMICS
OF GRUPA PSB’S POINTS OF SALE IN 2023/2022
Składy i Profi 2023
Wholesalers and Profi 2023
Mrówka 2023
Dynamika sprzedaży i zmiany cen
w grupach produktowych
Grupa PSB Handel S.A. od lat prowadzi analizy trendów zmian cen materiałów budowlano-remontowych, wykres nr 4 obrazuje te zamiany na przestrzeni ostatnich lat, w układzie miesięcznych dynamik rok do roku, wg których widać, że gwałtowne wzrosty cen mamy już za sobą.
Drastyczne podwyżki cen miały miejsce w sierpniu 2021 r. i rosły aż do maja 2022 r., osiągając rekordowy pułap 34%. Od tego czasu notowaliśmy spadek wzrostu cen, który we wrześniu 2023 r. osiągną ujemną dynamikę, utrzymującą się przez kolejne cztery miesiące. W grudniu 2023 r. w stosunku do grudnia 2022 r. spadek cen wyniósł 2,6%.
Analizując dane za okres styczeń-grudzień 2023 do roku 2022 ich dynamika wyniosła +4%. Oznacza to, że wciąż zauważalny jest wzrost cen, jednak z miesiąca na miesiąc jest on znacznie wolniejszy.
Wykres 4 pokazuje wyraźnie jak bardzo rosły ceny materiałów do budowy domów i innych obiektów. Stabilizacja cen w ostatnich miesiącach może sprzyjać podjęciu decyzji o budowie domu przez inwestorów, przy czym koszty zakupu działki czy koszty usług mogą stanowić główną barierę ożywienia na rynku budowlanym.
RYC. 4. ŚREDNIA DYNAMIKA ZMIAN CEN MATERIAŁÓW
BUDOWLANO-REMONTOWYCH R/R – DANE GRUPY PSB HANDEL S.A.
FIG. 4. AVERAGE DYNAMICS OF CHANGES IN PRICES OF CONSTRUCTION
AND RENOVATION MATERIALS Y/Y - DATA FROM THE PSB HANDEL S.A. GROUP
Z kolei wykres nr 5 obrazuje jaka była dynamika sprzedaży i cen w poszczególnych grupach asortymentowych w 2023 roku. Odnotowano wzrosty sprzedaży w 8 z 20 analizowanych przez Centralę PSB grupach produktowych, zaś ceny wzrosły w 17 kategoriach.
Ranking sprzedaży otwiera grupa farby i lakiery, które odnotowały 18% wzrost sprzedaży przy 13% podwyżkach cen. Wicelider – cement, wapno – zanotował wzrost wyników o 13%, przy 25% wzroście cen. Natomiast grupa motoryzacja uzyskała wynik +10%, w cenach +5%. Kolejne pięć kategorii uzyskały wynik dodatni poniżej 7% przy przyroście cen na poziomie ok. 6%. Najniższą dynamikę sprzedaży uzyskała grupa ściany, kominy -29% (ceny +2%) oraz izolacje termiczne -29% (przy spadku cen o 8%).
Najwyższą dynamikę cenową odnotowały produkty z grupy: cement, wapno +25%, farby, lakiery (+13%) oraz chemia budowlana (+10%). Tymczasem, spadki cen miały miejsce w trzech grupach: dachy, rynny (-3%), izolacje termiczne (-8%) oraz płyty OSB, drewno (-21%). W 2023 r. ceny produktów hurtowych zwiększyły się o 2,7%, zaś z sektora detalicznego (dom i ogród) o 5,6%.
RYC. 5. DYNAMIKA SPRZEDAŻY I CEN GRUPY PSB (CENTRALI)
W GRUPACH ASORTYMENTOWYCH 2023/2022
FIG. 5. SALE AND PRICES DYNAMICS OF GRUPA PSB HANDEL SA (CENTRAL OFFICE)
IN ASSORTMENT GROUPS IN 2023/2022
Dynamika sprzedaży
Sale dynamics
Dynamika cen
Prices dynamics