Wymiana handlowa i struktura
asortymentowa Grupy PSB Handel S.A.
Sezonowość sprzedaży w Spółce jest od wielu lat inna niż na rynku krajowej dystrybucji. Marcowo-kwietniowy szczyt przychodów jest efektem corocznych, targów Grupy PSB, organizowanych w celu zawarcia kontraktów handlowych pomiędzy Partnerami i Dostawcami PSB u progu sezonu budowlanego. Drugim okresem wzrostu jest wrzesień, kiedy Spółka organizuje kolejne targi mające na celu stymulację sezonu jesiennego (ryc. 6).
Centrala PSB od lat posiada największą w skali kraju ofertę asortymentową, obejmującą około 440 tys. pozycji towarowych, które pochodzą od ponad 550 dostawców będących liderami w swoich branżach. Ta szeroka oferta zapewnia pełne spektrum produktów do zaopatrzenia w materiały budowlane oraz wszystko, co niezbędne do utrzymania domów i ogrodów. W portfolio znajduje się około 20 dużych grup asortymentowych, z których najważniejsze to: chemia budowlana, izolacje termiczne, narzędzia, ściany i kominy, ogród i hobby, sucha zabudowa, farby i lakiery, dachy i rynny.
RYC. 6. PRZYCHODY ZE SPRZEDAŻY GRUPY PSB HANDEL S.A. W LATACH 2021-2023
FIG. 6 SALE REVENUES OF GRUPA PSB HANDEL SA IN THE YEAR 2021–2023
2021
2022
2023
Omawiany rok przyniósł następujące zmiany udziału grup towarowych w ogólnych przychodach Spółki. Pozycję lidera utrzymała grupa chemia budowlana (16,2%), na 2 miejsce z 3 awansowały narzędzia (11,7%), a na 3 pozycję z 5 awansowała kategoria ogród, hobby (9,5%). Izolacje termiczne spadły z 2 pozycji na 4, a ściany, kominy z 4 na 5 miejsce. W kolejnej piątce istotną zmianą pozycji był spadek grupy dachy, rynny z 9 na 13 lokatę, a reszta grup towarowa nie odnotowało istotnych zmian w udziale w przychodach Grupy – ryc. 7.
RYC. 7. STRUKTURA ASORTYMENTOWA SPRZEDAŻY GRUPY PSB HANDEL S.A. W ROKU 2023
FIG. 7 ASSORTMENT STRUCTURE OF GRUPA PSB HANDEL SA SALE IN 2023
W 2023 roku 10% (tj. 369,5 mln zł) wymiany towarowej z Partnerami odbywało się za pośrednictwem dwóch Centrów Logistycznych Spółki. Z magazynów w Wełeczu wyjechały towary o wartości 216,5 mln zł, zaś z obiektu w Wąbrzeźnie na kwotę ponad 153 mln zł. Głównymi odbiorcami z Centrów Logistycznych są placówki Mrówka i Mini-Mrówka, które posiadają ponad 84% udziału w sprzedaży.
Kontynuowaliśmy sprzedaż 3 typów produktów dostępnych wyłącznie w placówkach PSB: pod własną marką, dedykowanych przez Dostawców tylko naszej sieci lub pod tzw. co-brandem. Łącznie oferowaliśmy 245 grup produktowych dostarczanych przez 129 producentów, a ich wartość sprzedaży wyniosła 187 mln zł.