Strategia rozwoju
W 2023 roku Grupa PSB koncentrowała się na realizacji strategii rozwoju, która została opracowana na lata 2023-2025 i zatwierdzona podczas Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy w dniu 14 listopada 2022 r. Strategicznymi filarami tej strategii są: cyfryzacja, warunki handlowe, marketing i komunikacja, zasoby ludzkie oraz kapitał i finanse.
Główne filary strategii rozwoju Grupy PSB
Main pillars of the Grupa PSB development strategy
Cyfryzacja
Jako rozwój digitalizacji i unifikacji oraz integracja systemów Partnerów i Centrali. W ramach tego filaru w 2023 r. zrealizowano m.in. następujące projekty strategiczne:
- wdrożenie automatyzacji fakturowania w Centrali,
- wprowadzenie EDI,
- cyfryzacja warunków handlowych,
- przebudowa Extranetu, Portalu Promocji,
- nowe wersje systemu ERP,
- wizualizacje analityczne,
- systemy do targetowania,
- stworzenie systemu do rozliczeń regionalnych,
- wdrożenie systemu Asana,
- workflow obiegu dokumentów i kosztów,
- Prophix – system do budżetowania,
- digitalizacja delegacji i urlopów.
Integracja systemów IT
Integracja systemów IT
IT systems integration
Warunki handlowe
Koncentracja na poprawie warunków handlowych oraz aktywne podejście do sprzedaży w Centrali PSB. Strategicznymi projektami wdrożonymi w 2023 r. w ramach tego filaru są:
- stanowiska Category Managerów odpowiedzialnych za grupy towarowe,
- targetowanie sprzedaży,
- aktywne poszukiwanie nowych Dostawców,
- regularne akcje promocyjne (ponad 820),
- standaryzacja oferty sieci – Projekt 3000 SKU.
820 akcji promocyjnych z Dostawcami
dla Partnerów PSB
Integracja systemów IT
IT systems integration
Marketing i komunikacja
Podejście omnichannel i budowanie wspólnej marki, realizacja kampanii reklamowej pod hasłem WSZYSTKO i standaryzacja komunikacji w sieci. W ramach tego filaru w 2023 r. zrealizowano m.in. projekty:
- wdrożenie spójnej kampanii WSZYSTKO dla obu kanałów dystrybucji,
- standaryzacja komunikacji marketingowej,
- udostępnianie gotowych materiałów marketingowych dla placówek,
- stworzenie projektu działań regionalnych,
- standaryzacja gazetek promocyjnych,
- stworzenie nowego wydawnictwa PSB Puls,
- nowa księga wizualizacji dla placówek.
Dzięki działaniom marketingowym w 2023 r. marka PSB osiągnęła poziom rozpoznawalności wynoszący 81%, odnotowując wzrost w stosunku do ubiegłego roku, gdzie wynik ten wynosił 79%.
Omnichannel – kampania reklamowa WSZYSTKO
Omnichannel – ALL advertising campaign
Zasoby ludzkie
Inwestowanie w rozwój pracowników poprzez szkolenia, programy motywacyjne oraz stworzenie atrakcyjnych warunków pracy. W 2023 r zrealizowano m.in projekty takie jak:
- zarządzanie partycypacyjne,
- powołanie Rady Dyrektorów (MC),
- narady handlowe,
- komisja ds. nowych Dostawców,
- komitet ds. należności,
- onboarding nowych pracowników,
- szkolenia dla pracowników Centrali i sieci m.in.: sprzedaż, obsługa oprogramowania, negocjacje, umiejętności menedżerskie, zarządzanie kategorią, języki, szkolenia z zakresu prawnego.
Rada Dyrektorów / Management Committee
Zarządzanie koncyliacyjne
Conciliatory management
Kapitał i finanse
Skoncentrowanie się na optymalizacji kosztów i płynności finansowej. Zrealizowano następujące projekty w 2023 r.:
- zapewnienie płynności finansowej,
- terminowe płatności do Dostawców,
- obniżka kosztów funkcjonowania Centrali,
- bezpieczeństwo księgowań.
Fundamenty finansowe
Financial background
Podsumowanie
W roku 2023 Grupa PSB zrealizowała aż 76 projektów w ramach 5 filarów strategii rozwoju Spółki. Warto zauważyć, że wszystkie te projekty zostały przeprowadzone zgodnie z kamieniami milowymi, które zostały zaplanowane w strategii Spółki.
Ta liczba projektów i ich zgodność z założeniami strategii wskazuje na skuteczne zarządzanie oraz realizację celów rozwojowych przez Grupę PSB w danym okresie.
Projekty strategiczne na ścieżce realizacji strategii
Key projects of the strategy